Zo domineer jij de zoekmachines met jouw bedrijf!
Hoe ik binnen enkele weken vindbaar was op honderden nieuwe zoekwoorden..
Door Thom Défilet | Leestijd: +/- 5 minuten
Hoe kom je goed naar voren in de zoekresultaten van Google? Dat is iets wat ik mij jarenlang afvroeg. Dus besloten we met een paar man op onderzoek uit te gaan. Er werd vooral veel geprobeerd en getest.
Ja.. Testen, testen en nog eens testen. Terwijl iedereen druk was met de COVID-testen was onze focus vooral gericht op het testen van de zoekmachine! 🙂
Wat werkt wel en wat werkt niet? Welke factoren spelen een belangrijke rol in de wereld van de online zoekmachines van tegenwoordig? Het lijkt soms een onmogelijke opgave.
En dat bleek. Het kostte bloed, zweet en tranen, maar we hebben de code kunnen kraken! En dat niet zomaar.. Wat begon als een test, eindigde voor ons in een enorm online platform. Het is dus nog steeds mogelijk om tussen de overvloed aan websites en online content toch nog goed naar voren te komen in Google. Positief nieuws dus! Maar waar begin je?
Binnen enkele weken vindbaar op honderden zoekwoorden
Wij wilden dit op grote schaal kunnen gaan testen. Zonder afhankelijk te zijn van één specifieke branche of een domein met veel history. “Even helemaal opnieuw”, dat is wat we zeiden. Op die manier kan je het beste gaan ‘testen’ zonder andere factoren die een rol spelen of in de weg staan.
Ik claimde een domeinnaam genaamd ‘dnob.nl’ wat dan moest staan voor ‘De Nederlandse Oriëntatiebron’. Een plek waar de Nederlandse consument zich kan oriënteren op diverse onderwerpen.
Wat ik toen nog niet wist is dat dit onschuldige ‘test-project’ zou uitlopen tot een gloednieuw bedrijf en een potentiële grote speler op de markt. Samen met één copywriter en één freelance linkbuilder uit mijn eigen netwerk begonnen we wat testen te draaien.
We publiceerde in korte tijd veel artikelen over van alles en nog wat. Artikelen als ‘de top 5 beste elektrische tandenborstels’, ‘de leukste bedrijfsuitjes voor in de zomer’ en ‘de handigste koffers voor mee op reis’. Je kon het zo gek niet bedenken.
Ik had DNOB aangemeld als affiliate partner bij bol.com. Op deze manier konden we producten vanuit de webshop gigant inladen in onze artikelen. “Wellicht kunnen we zo nog wat kleine commissies pakken, mocht het succesvol worden” is wat we dachten.
Op deze artikelen hebben wij – zowel tijdens het schrijven als na publicatie verschillende technieken toegepast om te kijken waar de zoekmachines goed op zouden reageren.
Maar goed, lang verhaal kort; binnen enkele weken waren we vindbaar op honderden zoekwoorden welke leidde naar onze artikelen!
Maar beter vindbaar worden met jouw website, hoe doe je dat nou?
Weten wat je doet is een van de belangrijkste dingen wanneer jij SEO (Search Engine Optimization, oftewel zoekmachine optimalisatie in het Nederlands) wilt gaan inzetten voor jouw website of webshop. Google heeft haar zoekmachines met de tijd namelijk zo goed geoptimaliseerd dat simpele slimme trucjes of korte inhoudsloze pagina’s tegenwoordig helaas niet meer werken.
Alleen kwalitatieve artikelen die écht antwoord geven op de vraag van de zoeker zullen hoog naar voren komen in de resultaten. Is dit dan genoeg? Nee, er zijn een aantal technieken waar je rekening mee moet gaan houden.
Schrijf elke pagina op jouw website met een specifiek doel
Een website of webshop heeft veel verschillende pagina’s. Wat veel ondernemers vaak nog niet helemaal doorhebben is dat al deze pagina’s ook geschreven en ontwikkeld moeten worden op basis van dat specifieke doel of actie. Verplaats je in de potentiële klant.
Wat is jouw plan van aanpak? Hoe bouw je de pagina op? Waar wil je de potentiële klant naartoe leiden? Welke actie wil je dat hij of zij neemt na het lezen?
Stel jezelf deze vragen en zorg voor een goede en overzichtelijke opbouw. Niet alleen de gebruiker van jouw website vindt dit fijn, ook de zoekmachines kunnen jouw boodschap dan beter begrijpen.
Stel de meta-tags, alt-tags en code bij elke pagina van tevoren goed in
Wij als gebruiker zien alleen de mooie voorkant van de website. Maar elke website bestaat uit code (en ja, ook de websites en webshops die met eenvoudige page-builders in elkaar te klikken zijn, haha). De zoekmachines scannen en lezen deze code en indexeren de pagina’s. In deze code kun je de zoekmachines nog wat beter helpen om te begrijpen wat jij precies vertelt en laat zien op de pagina.
Zoekmachines kunnen bijvoorbeeld niet weten wat er op een afbeelding te zien is. Daarom is het verstandig als jij bijvoorbeeld de foto van onderstaande etende aap in de dierentuin dan ook ‘etende-aap-dierentuin.jpg’ noemt in plaats van ‘IMG_9381.jpg’ of iets dergelijks 🙂
Ook kun je alt-tags meegeven aan afbeeldingen. Hier kun je in korte woorden vertellen wat er op de afbeelding te zien is. Met DNOB hebben wij hier veel gebruik van gemaakt. Deze alt-tags werken het beste als je hierin de zoekwoorden naar voren laat komen waar jij ook op gevonden wilt worden met jouw pagina (maar let wel op; gebruik hiervoor niet meer dan 140 tekens).
Ook kun je meta-tags en een meta-description toevoegen in de code van een specifieke pagina. Hier kun je de keywords (zoekwoorden) vermelden waar jij op gevonden wilt worden. Als je gebruik maakt van WordPress, WooCommerce of Shopify kun je hier gemakkelijke tools voor inzetten zoals RankMath of Yoast SEO zonder echt in de code te hoeven duiken.
Gebruik links op jouw pagina’s en zet linkbuilding in voor jouw website
Naast de inhoud op jouw pagina’s kijken de zoekmachines van Google ook naar hoe vaak er op het internet over jou als bedrijf wordt gepraat. Dit doen ze door alle externe linkjes die naar jouw website of webshop leiden bij te houden.
Wanneer jij hier op in wilt gaan spelen heet dat ‘linkbuilding’ in de wereld van online marketing. Dit gebeurd door het plaatsen van zogeheten interne en externe links. En ja, het helpt ook om in jouw eigen pagina’s door te linken naar een andere gerelateerde pagina of blog. Google begrijpt hierdoor namelijk beter waar jouw pagina over gaat.
Op basis van de doorverwijzende linkjes van externe bronnen naar jouw website of webshop (en verdere kwaliteit van de pagina’s) wordt jouw URL-rating en domeinwaarde gebaseerd. Deze factoren zijn cruciaal, maar nemen veel tijd in en zijn vaak een duur grapje om zo maar even te gaan verbeteren.
Om het verhaal niet te ingewikkeld te maken zal ik het proberen simpel te houden. Het internet is dus een groot spinnenweb van pagina’s en websites die naar elkaar linken. Voor ons is daar bijna geen overzicht in te krijgen, maar Google heeft er geen moeite mee.
Het is dus van onschatbare waarde om iemand anders online over je te laten praten en door te laten linken naar een desbetreffende pagina op jouw website of webshop. Digitaal netwerken noem ik het 🙂
Wat als ze nog niet weten dat ze jouw product of dienst nodig hebben?
Misschien denk je wel – “leuk, maar als ze mijn product of dienst willen kopen weten ze mij wel te vinden” – en dat kan kloppen! Maar wat doe je met de mensen die nog niet weten dat ze jouw product of dienst nodig hebben?
Bekijk de video:
Misschien word je wel goed gevonden op de naam of beschrijving van jouw dienst of product, maar wat als iemand nog niet weet dat hij of zij jouw product of dienst goed zou kunnen gebruiken?
Stel, jij verkoopt (net als Hans in bovenstaande video) tenten en andere diverse kampeerspullen. Dan weten mensen vaak wel wat ze moeten zoeken. Ze typen gewoon ‘tent kopen’ (of iets dergelijks) in op de zoekbalk van Google.
Maar iemand die voor het eerst in zijn leven gaat kamperen weet misschien niet wat hij of zij nodig heeft. Dan krijg je vaak hele algemene zoekopdrachten zoals ‘wat heb ik nodig als ik ga kamperen’. Deze groep mensen zijn voor jou als website of webshop eigenaar vaak erg lastig om te targetten, omdat de omgeving daar niet op ontwikkeld is.
Denk er zelf eens over na. Dit is echt een doelgroep die ondernemers vaak nog mislopen. En dat is zonde!
Hoe ga je daar mee om?
Deze doelgroep wil je natuurlijk ook graag naar jouw website trekken. In dit geval zijn er een aantal opties. Je kunt zelf op onderzoek uitgaan en kijken op welke zoekwoorden jouw website of webshop nog niet goed op gevonden wordt (hier heb je helaas wel kennis en betaalde software voor nodig). Je kan een SEO-specialist inhuren om dit voor je te doen. Óf je maakt gebruik van een extern digitaal platform welke dit verkeer voor jou benaderd.
DNOB is dus zo’n platform. Sterker nog, DNOB is hét online platform geworden dat de Nederlandse consument als geen ander verbindt met het bedrijfsleven!
Wij kijken waar jouw gewenste producten of diensten nog niet goed op worden gevonden en spelen daar op in met onze specialisme en kennis uit de online marketingwereld.
Ik ben op een missie
De code is gekraakt! En nu ben ik op een missie om zo veel mogelijk Nederlandse website- en webshop eigenaren ook optimaal te laten profiteren van de online zoekmachines. Het scheelt namelijk een hoop bloed, zweet en tranen wanneer iemand je daar een handje bij helpt.
Wij hebben het padje bewandeld en stellen nu bedrijven in de gelegenheid om gebruik te maken van DNOB en de prachtige resultaten die daarbij komen kijken.
Alles in één
Door middel van een eigen artikel op DNOB kan je binnen no-time mooie stappen maken en het verkeer rondom jouw product of dienst een boost geven.
Niet alleen bereiken wij hiermee een hele nieuwe doelgroep. Ook stijgt jouw domeinwaarde als wij als platform over jouw website praten door middel van linkbuilding (wat ik eerder in mijn verhaal aanduidde).
Leid verkeer naar jouw website.
Laat een artikel op DNOB leiden naar jouw product of webpagina’s.
Verbeter jouw domeinwaarde.
Laat doormiddel van professionele linkbuilding jouw domeinwaarde stijgen.
Boost je online verkopen.
Promoot jouw producten of diensten in jouw eigen artikel op DNOB.
Meer naamsbekendheid.
Laat jezelf zien! Kom bij duizenden bezoekers naar voren.
Door jou als bedrijf de mogelijkheid te bieden om een eigen artikel door ons te laten ontwikkelen en te publiceren op DNOB leidt je meer verkeer naar jouw website, verbeter je jouw eigen domeinwaarde, boost je jouw online verkopen en aanvragen en vergroot jij de naamsbekendheid van jouw bedrijf!
Ik heb jou na het bekijken van jouw website in de gelegenheid gesteld om hier gebruik van te maken en een extra boost aan deze zomerdagen mee te geven! Momenteel heb ik namelijk een tijdelijke zomerkorting lopen voor een eigen artikel op het platform.
Zien duizenden bezoekers op DNOB binnenkort jouw product of dienst naar voren komen?
Helaas, deze korting is niet meer geldig..
Zullen we kennismaken?
Ik kom graag met je in contact! Plan hieronder een telefoongesprek van +/- 15 minuten in met mij of mijn collega!